
 
 
 
      January 25, 2006 
 
Mr. David Westin 
President 
ABC News 
7 West 66th Street 
New York, NY  10023 
 
Dear Mr. Westin: 
 

I write to express my deep disappointment and concern about a January 23rd 
report aired on ABC’s Nightline.  The report grossly misled viewers about a recent trip 
Supreme Court Justice Antonin Scalia took to teach a 10-hour course on the Constitution 
and separation of powers.  Nightline suggested that Justice Scalia’s trip was a “judicial 
junket,” and even strained to manufacture a link with disgraced lobbyist Jack Abramoff.   
  

ABC chose to focus on the fact that Justice Scalia’s commitment to teach, which 
he made nearly a year earlier on October 10, 2004, conflicted with the swearing-in of 
Chief Justice John Roberts.  Nightline’s report insinuated that Justice Scalia’s absence at 
Chief Justice Roberts’ swearing-in was nothing more than Justice Scalia taking the 
chance to play tennis at a Colorado hotel on the Federalist Society’s tab.   
  

Rather than taking a recreational trip with hours of tennis and going fly-fishing, as 
ABC would have its viewers believe, Justice Scalia was honoring an agreement made 
nearly a year in advance with the Federalist Society to teach a serious scholarly program 
to more than 100 lawyers from 38 states that required considerable work and preparation 
in advance. Prior to the course, Justice Scalia produced a 481-page course book that 
attendees were expected to review in advance.  The course was approved by at least 30 
state bars for most of the attending lawyers’ continuing education requirements.  Justice 
Scalia was there to share his knowledge and experience and received only reimbursement 
for travel and lodging.   
  

It was very appropriate and reasonable for the Justice to honor his longstanding 
commitment to teach.  There was virtually no advance notice that the Chief Justice would 
be sworn in on September 29, and, were Justice Scalia to have cancelled a couple of days 
before the scheduled course, most attendees would have lost the money spent on plane 
tickets getting to and from the course.  The Federalist Society would have also faced 
considerable costs for breaking its contract with the hotel where Justice Scalia taught the 
course.   
  

Nightline deliberately misrepresented the nature of the event despite the fact that 
the Federalist Society took pains to establish the facts with Nightline’s senior producer, 
David Scott, as well as the investigative reporter who worked on the story, Rhonda 



Schwartz.  The Federalist Society set forth the fact that Justice Scalia arrived at the hotel 
at 11 p.m. the night before the course and departed for home at 6:30 a.m. the morning 
after the course ended, thus spending no more days at the hotel than necessary to teach 
the course.  It was made abundantly clear that the Justice taught for ten hours, and played 
less than two hours of some informal “pick-up” tennis. 
  

I am deeply concerned that, reminiscent of the false National Guard story 
fabricated by CBS’s Dan Rather and Mary Mapes, ABC has simply chosen to score 
political points by blatantly disregarding the facts and true nature of the circumstances 
which surround the Federalist Society’s course on September 30, 2005.   
  

Not only does this deliberately misleading journalism irresponsibly call into 
question the integrity of a Supreme Court justice and the scholarly mission of the 
Federalist Society, but it also seeks to advance an extraordinarily troubling argument 
regarding the range of activities in which judges should engage.  ABC seems to be in 
favor of a world where Supreme Court justices are not allowed to engage in any outside 
teaching and speaking – before the ABA, the Federalist Society, or any other 
organization.  ABC is content to have the legal community deprived of the benefit of the 
experiences and expertise of judges, which has for over 200 years been an indispensable 
feature of the dialogue that leads to the improvement of the law and the administration of 
justice, as well as the independence of the judiciary. 
  

I am further concerned by the failure of what appeared to be good faith efforts on 
Nightline’s part to provide the Federalist Society with an opportunity to respond to Mr. 
Ross’s report last night.  On two occasions we believed we had an agreement with 
Nightline producers that Federalist Society executive vice president Leonard Leo would 
be interviewed by Washington anchor Terry Moran and given an opportunity to respond 
to the false Nightline report from the previous night.  But the producers reneged on both 
agreements, first insisting that Mr. Ross conduct the interview and then insisting that he 
come on after the interview.  This turned gestures of good faith into bad faith, given that 
Mr. Ross smeared Justice Scalia and the Federalist Society the previous night in a story 
that he produced and edited to his liking. 
  

That a major, respected broadcast network would not only air a grossly lopsided 
story, but willfully ignore very pertinent facts, is a source of tremendous disappointment, 
and Americans expect and deserve better.  We call on ABC to launch an independent 
investigation into the circumstances surrounding the development and production of this 
story. 
   
  

Sincerely,  
 
 
Eugene B. Meyer 
President 


